-Det livlige huset!

søndag 27. januar 2013

Kaker!

Siden slutten på oktober har vi hatt et par bursdager og da blir det også noen besøker og enda flere kaker! Tidligere gruet jeg meg til besøker hvor det var "forventet" at det var kaker. Jeg "hatet" å bake, følte jeg ikke fikk det til og hadde rett og slett ingen interesse for det. Når guttene ble født og jeg begynte å tenkte på dåpen googlet jeg for å få litt inspirasjon, da kom interessen mer og mer for baking, men spesielt kakepynting! Da får jeg ut litt kreativitet og slapper av og koser meg med å lage pynten. Noe av det har jeg allerede lagt ut, men nå tenkte jeg å samle opp litt bilder fra forskjellige besøk

Først kaken jeg laget til mormor sin 70 årsdag i september.
Pink oreo dream!

I bunnen er det knuste oreokjeks, så et kremostlag, et lag med lys sjokolademousse, et lag med mørk sjokolademousse og til slutt pyntet med krem på toppen.

Et lite utdrag av kakebordet på Halloween bursdagen! 
Simen og Sara har bursdag med 5 dagers mellomrom (5år og 5 dager, for å være helt korrekt!) og har de siste to årene feiret den samme dag. Siden Simen har bursdag på Halloween er det så klart temaet. Gjestene kler seg ut, huset blir pyntet og kakene må så klart ha samme stil! Her er hjernemassekaken som den ble kalt! Simen bestilte blåbærkake, og da måtte det bli det! All pynten er laget av marsipan. 

Mamma og pappa satt til langt på natt og skjærte ut appesiner og fylte de med frukt, kjempe stilig og veldig greit med noe litt sunnere innimellom alle kakene! 
Spøkelsene er oreokjeks som er knust og blandet sammen med philadelphiaost, rullet til kuler og til slutt har de fått et marsipantrekk utenpå. Øynene er tegnet på med tusjer av spiselig blekk! 

Fylte epler og gulrotfingre i dip! 

Cupcakes med marsipanpynt!

Kjeks formet som fingre, neglen er mandler! 

På selve dagen sin hadde Sara for første gang vennene fra barnehagen på besøk, det var storstas! Sara hadde store tanker for hvordan kaken hennes skulle være, hun hadde i uker sett på bilder på google og hadde planen klar. Det skulle så klart være Hello Kitty og den skulle være rosa. Jeg spurte om hun ikke ville ha med litt andre ting hun likte og det var hun helt med på hun skulle ha askepott og puslespill også måtte det være litt lilla på kaken og prinssesseting! Vi tegnet i vei og ble enige om hvordan den skulle være.  
Jeg laget pynten noen dager i forveien slik at den stivnet, da er den litt lettere å ha med å gjøre når kaken skal pyntes. Hello Kitty ansiktet ble laget i en litt midre utgave som ble pyntet på cupcakene.
På høyre side laget vi et dvdcover hvor det stod askepott på og var pyntet med prinssesseting.
Foran lå puslespillbiter. På venstre side lå noen bokstaver, siden interessen for bokstaver og ord er stigende måtte vi ha det med! 
Oppå kaken er det noen prinssessekroner (som er litt vanskelig å se, og jeg har selvfølgelig ikke flere bilder av kaken..) i "3d". 

På kvelden hadde vi nærmeste familie på besøk, blant annet Robert sin familie som ikke var med når Simen og Sara feiret sammen. Da laget jeg en rosekake som er veldig mektig og søt, men samtidig synes jeg den er ganske så god! Det er 3 lag med sjokoladekake, to lag med bringebærkrem og dekket med smørkrem!


I vår familie blir vi aldri for gammel for å feire bursdsag! 1. Januar var det min tur til å stå på stolen og bli sunget for! 
Da var det igjen tid for å prøve noe nytt og denne gangen ble det Mississippi mud pie iskake. Den tar litt tid siden den skal noen runder i både frys og kjøleskap, men den er ikke vanskelig å lage og smakte ganske godt! :) 

En rosekake ble det denne gangen også og denne gangen husket jeg å ta bilde før vi begynte å spise av den! 

Til jul fikk jeg cake pops bok av min bror og kjæresten, så da måtte en oppskrift i den testes også! 

Jeg er fortsatt bare i startfasen av kakebaking og ikke minst kakepynting, men jeg synes det er veldig kjekt og liker å prøve ut nye ting og metoder! 


<3<3<3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar! Det setter jeg pris på!